Saturday, June 25, 2011

the ugly Malaysian

Hadith :DaripadaAbu Hurairah r.a, sabda Rasulullah s.a.w, maksudnya:“Janganlah kamu membenci bapa-bapa kalian. Sesiapa yang membenci bapanya bererti ia kafir.”

 Riwayat MuslimHuraian
1. Seorang ibu mahupun bapa tidak akan menjadi ibu dan bapa tanpa anak-anak dan begitulah sebaliknya. Oleh itu ibu bapa berhak mendapat penghormatan daripada anak-anak mereka sama sebagaimana anak-anak mereka berhak mendapat kasih sayang daripada ibu bapa. 
2. Islam melarang keras anak-anak mencela atau memarahi ibu bapa dengan bahasa yang kasar. Anak yang mengasari ibu bapa dianggap sebagai anak derhaka yang diharamkan syurga ke atasnya oleh Allah S.W.T di akhirat kelak. 
3. Oleh itu bagi mendapatkan anak-anak yang baik, ibu bapa hendaklah terlebih dahulu menunjukkan pergaulan yang baik dengan anak-anak. Apabila anak-anak yang soleh ini dapat dibentuk, tiadalah permusuhan dan perbalahan dalam keluarga. Masing-masing akan saling sayang menyayangi antara satu dengan lain. 



Malaysian Chicken Kicap in Soy Sauce With White Rice 



mmm by Keitha Haycock [cocteau.triplet] on Flickr.

There’s quite a number of things that makes us pissy and definitely not proud of being a Malaysian

  • rushing into the lift when people are trying to get out. suspect that it’s the Malaysian public transport syndrome - public transport in Malaysia is so very bad, you’ll need to rush through the doors to ensure you get home. That said, no excuse for people to be so inconsiderate.
  • you open the door for yourself/family/friend, and this stranger rushes through before you can exit- to add insult to injury, you get no thanks!
  • people who toss rubbish out of their cars 
  • double parking and inconveniencing other drivers. check out You Park Like An Asshole
  • Always late for a meeting / event. ‘on the way, on the way…’ is a frequently used and abused phrase. liberally used, even though you just got out of bed and is already 30 minutes late

0 comments:

Post a Comment

 
Themes by ASRock Jok Tekamok - Privacy Policy - Sitemap